Wednesday, October 21, 2009

Wau atau Layang-layang


Hari ini dalam aktiviti selepas PMR, pelajar T3 telah membuat wau. Sayangnya wau yang dibuat hanya untuk tontonan sahaja, mungkin tak cukup masa untuk diterbangkan. Tetapi berdasarkan pemerhatian, mungkin wau yang mereka buat tidak akan melayang di angkasa. Dengan saiz wau yang kecil, buluh yang basah dan tebal, tentu berat. Wau tempatnya diangkasa, sebab itu MAS menggunakan wau sebagai logonya.

Dari mana asal nama wau? Ada pendapat mengatakan wau berasal dari huruf arab "wau" kerana bentuknya yang menyerupai huruf tersebut. Ada pula yang mengatakan ia berasal daripada bunyi dengungnya, semakin tinggi semakin laju angin dan semakin kuat dengungannya dan kedengaran seperti
... w-a-u-u-u, w-a-u-u-u. Pendapat lain pula (yg paling boleh dipercayai) mengatakan wau adalah perkataan dalam bahasa Thai yang membawa makna yang sama. Sebab itu ia digunakan dengan meluas di Kelantan dan Terengganu sahaja. Di Johor dan Selangor misalnya, ia dipanggil layang-layang.

Wau yang bagus akan naik dengan cepat dan kekal di angkasa, tidak kira bagaimana keadaan angin. Berikut adalah senikata lagu Layang-layang Terputus Talinya (untuk penggemar Alleycat)

Berarak mendung kelabu
Mengekori langkahku
Sepanjang kehidupan
Penuh dugaan
Namun aku tetap aku

Kucuba dan terus mencuba
Mencapai suria
Walau membakar jiwa
Walau aku dihina
Namun aku tetap aku

Derita oh derita
Engkau di mana-mana
Walaupun jauh aku berlari
Mahupun berdiam diri
Namun indah mimpi dari realiti
Hidupku tanpa arah
Bagaikan layang-layang
Terputus talinya

Tapi pasti suatu hari nanti
Sinar suriakan menjelma

No comments:

Post a Comment