Sunday, November 1, 2009

Kursus Hari II

1. Pagi ini kursus diteruskan dengan ucapan utama En Yasiran Maskom, PPD Segamat. Dalam ucapannya beliau menggunakan dapatan suatu kajian sebagai kandungan utama ucapan.

2. Antara rumusan ucapan beliau:
  • Jangkaan tinggi pengetua terhadap sekolah, guru, staf bukan akademik akan membantu mencapai matlamat dengan lebih berkesan.
  • Pengetua yang mempunyai jangkaan yang tinggi biasanya percaya semua murid boleh diajar dan boleh berjaya jika diberi bantuan dan bimbinganoleh semua pihak.
3. Memang sewajarnya kita semua mempunyai tanggapan yang baik kepada semua orang. Setiap orang ada kelebihan masing-masing. Gabungan tenaga dan kepakaran akan menjadikan sesuatu organisasi lebih padu dan kuat.

4. Saya harap guru-guru tidak kecewa jika pencapaian pelajar kita tidak seperti yang diharapkan. Mungkin impak nasihat dan pengajaran kita hanya akan menyeralah selepas mereka keluar dari sekolah.

5. Pada sebelah malam diadakan majlis "Jasamu Dikenang" bagi meraikan pengetua-pengetua yang telah bersara atau bertukar jawatan. Mantan pengetua SMK Convent hadir dalam majlis ini. Selepas 15 tahun memikul tugas pengetua di SMKC dan 31 tahun dalam perkhidmatan pendidikan beliau bersara pada Mei yg lalu.

No comments:

Post a Comment